Kotimaan arvokisakausi jatkuu heinäkuun alussa, kun frisbeegolfin mastereiden SM-kilpailut pelataan 2.–5. heinäkuuta Rovaniemellä. Napapiirin frisbeegolfpuistossa ja Toramon frisbeegolfradalla järjestettävä kilpailu kokoaa yli 220 pelaajaa kamppailemaan 11 Suomen mestaruudesta. Samalla kyseessä on lajin historian pohjoisin SM-kilpailu sekä ensimmäinen Lapissa järjestettävä frisbeegolfin SM-tapahtuma.
Yli 220 pelaajaa, neljä kilpailupäivää ja kaksi rataa
Frisbeegolfin SM-kilpailut matkaavat ensimmäistä kertaa Lappiin, kun mastereiden Suomen mestaruuksista kilpaillaan Rovaniemellä. Napapiirin frisbeegolfpuistossa ja Toramon frisbeegolfradalla pelattava neljän päivän kilpailu on pelaajamäärällä mitattuna frisbeegolfin historian suurin SM-kilpailu. Mukana on yli 220 pelaajaa kilpailemassa 11 eri kilpailuluokassa.
Rovaniemellä järjestettävä kilpailu on samalla lajin historian pohjoisin SM-kilpailu. Vaikka frisbeegolfin SM-kisat ovat aiemmin vierailleet muun muassa Pohjois-Pohjanmaalla, Lappiin asti arvokilpailut eivät ole aiemmin yltäneet. Kilpailun järjestävät Discooter Finland Osk yhdessä paikallisten seurojen Rovaniemen Rolffareiden ja LL ry:n kanssa.
Kilpailu pelataan kahdella radalla: Napapiirin frisbeegolfpuistossa ja Toramon frisbeegolfradalla. Napapiirin frisbeegolfpuisto (entinen Saaritupien rata) on tuttu lajin seuraajille ainakin vuoden 2025 Prodigy Disc Pro Tourilta, jolloin kotimaan huippukiertue vieraili Rovaniemellä.
Toramon frisbeegolfrata on monelle lajin seuraajalle vähemmän tuttu. Kyseessä on perinteinen suomalainen kangasmaastoon rakennettu metsärata, jossa korkeuserot tuovat lisähaastetta ja täydentävät hyvin Napapiirin frisbeegolfpuiston avoimempaa puistorataa.
Kilpailun formaatti uudistuu myös ratojen osalta. Aiemmissa mastereiden SM-kilpailuissa jokainen kilpailuluokka pelasi koko neljän kierroksen kilpailunsa samalla radalla. Rovaniemellä kaikki kilpailuluokat pelaavat molemmilla radoilla: kaksi kierrosta Napapiirin frisbeegolfpuistossa ja kaksi Toramon frisbeegolfradalla.
Monessa luokassa mukana puolustavia mestareita
Viime vuoden mestareista seitsemän on mukana puolustamassa Suomen mestaruuttaan Rovaniemellä. Mestaruuttaan puolustavat:
MP40: Jani Parkkonen (Puskasoturit)
FP40: Jenni Engström (Oulun Frisbeeseura)
MP50: Kimmo Lehtonen (Frisbeegolfseura Muki)
FP50: Heli Jylhä (Perhonjokilaakson Frisbeegolf)
MP55: Kimmo Mönkkönen (Mikkelin Frisbeegolf)
FP55: Kristiina Sylman (Lords of DiscGolf)
MP60: Kari Vesala (Talin Tallaajat)
Kilpailijoita on mukana ennätyksellisen paljon. Suurimmassa kilpailuluokassa MP40:ssä nähdään peräti 91 pelaajaa. Seuraavaksi suurin luokka on MP50, jossa kilpailee 39 pelaajaa. Muiden kilpailuluokkien osallistujamäärät vaihtelevat muutamasta pelaajasta noin 30 kilpailijaan. Jokaisessa kilpailuluokassa on kuitenkin luvassa tiukka kamppailu Suomen mestaruudesta.
Mastereiden kauden päätapahtuma
Mastereiden SM-kilpailut ovat kauden tärkein kotimainen kilpailu masters-pelaajille. Tänä vuonna panokset kasvavat entisestään, sillä kilpailusta on tarjolla myös SFL Masters Tourin kiertuepisteitä.
Rovaniemellä nähdään Suomen parhaat masters-pelaajat kamppailemassa kauden tärkeimmästä kotimaisesta tittelistä. Kilpailuun on yleisölle vapaa pääsy, joten nyt on erinomainen tilaisuus seurata frisbeegolfin arvokilpailuja ensimmäistä kertaa Lapissa. Ensimmäinen kilpailukierros käynnistyy torstaina 2. heinäkuuta klo 8.30, ja kilpailua pelataan samanaikaisesti molemmilla radoilla.
Mikäli matka Rovaniemelle ei onnistu, kilpailun etenemistä voi seurata Disc Golf Metrixissä sekä PDGA Livessä.